PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKYASOCIACE TURISTICKÝCH REGIONŮ ČESKÉ REPUBLIKYCZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Pátek 4.57.2025
  IC VENKOVSKÝCH REGIONŮ  
  Informační centrum
Cíle projektu
Partneři projektu
Aktivity projektu
Územní působnost projektu
Kalendář akcí
Aktuality a zprávy
Fotogalerie
 
  VENKOVSKÁ TURISTIKA  
  Co je venkovská turistika
Co je agroturistika
Nejčastěji kladené dotazy
Ptejte se, odpovíme Vám
 
  ČESKÁ REPUBLIKA  
  Základní informace o ČR
Města a obce
Kraje ČR
Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
Pohádkové regiony
Osobnosti a rodáci
 
  TURISTIKA A VOLNÝ ČAS  
  Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Lyžařské oblasti
Vinařská turistika
Kongresová turistika
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
 
  PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA  
  Biosférická rezervace UNESCO
Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
 
  LÁZEŇSTVÍ  
  Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Lázeňská procedura
Přírodní léčivé zdroje
 
  KULTURA, ZÁBAVA, SPORT  
  Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Aktivní dovolená
 
  PAMÁTKY A ZAJÍMAVOSTI  
  Památky UNESCO
Památkové rezervace
Památkové zóny
Památky a architektura
Cirkevní památky
Hrady, zámky a tvrze
 
  UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ  
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
 

Po osoblažské úzkokolejce jezdí druhá parní lokomotiva.

Na známou osoblažskou železniční trať vyjel technický unikát: úzkorozchodná parní lokomotiva Škoda. Je to poslední z pěti exemplářů, které byly vyrobeny před šedesáti lety Škodovkou pro Jugoslávii.
Krnov, Osoblažsko/ Škodovka bývala evropská velmoc ve výrobě parních lokomotiv. Z pěti úzkorozchodných lokomotiv pro Jugoslávii už byly čtyři zlikvidovány sešrotováním. Poslední existující exemplář vyrobený v roce 1948 vypátral rakouský milovník úzkokolejek v Bosně.
Lokomotiva Škoda byla v havarijním stavu a rakouský majitel si k opravě vybral krnovskou firmu Olpas. Odborníci v Olpasu z tohoto šrotu dokázali vykouzlit nablýskanou, plně funkční lokomotivu, která vypadá, jako kdyby včera sjela z výrobní linky.
Protože rakouští sběratelé v současnosti mají ve svém depu několik funkčních úzkokolejných lokomotiv a pro zachráněnou škodovku ne¬mají využití, zapůjčili ji pro historické jízdy na Osoblažce.
"Protože máme stejné zájmy a padli jsme si s Rakušany do oka, zapůjčili nám tuto lokomotivu za velmi výhodných podmínek na patnáct let. Jsou to podobní šílenci do železniční historie jako my, kteří se motáme kolem Osoblažky,
Rozdíl je v tom, že oni se úzkokolejkami baví čtyřicet let, zatímco my jsme se jim začali věnovat před pěti lety,"
dodal Jaromír Foltýn z Olpasu.
První pasažéry sveze lokomotiva Škoda na Osoblažce tento čtvrtek, ale zatím to budou jen prezentační jízdy pro polskou delegaci a rakouské partnery. Veřejnost se poprvé může na této kuriozitě projet 1. června.
Pětinápravová tendrová lokomotiva Škoda původně sice měla černý nátěr, ale aby se laikům na Osoblažce příliš nepletla se svou menší sestřičkou, parní úzkokolejnou lokomotivou Resita, dostala nátěr v kombinaci s modrou.
Skutečnou lahůdku chystá Olpas na 20. června na Den železnice, kdy Osoblažkou poprvé v historii pojede souprava se dvěma parními lokomotivami: Škodou a Resitou.
"Příznivci osoblažské úzkokolejky už určitě znají naši druhou parní lokomotivu Resitu, která byla vyrobena v Rumunsku. Pro srovnání, lokomotiva Škoda má asi dvojnásobný výkon a je asi o dva metry delší. To znamená, že také utáhne soupravu s více vagóny a my budeme moci turistům a železničním fanouškům na Osoblažce představit při nostalgických jízdách více železničních zajímavostí a atrakcí," dodal Foltýn.
Jednou z nových atrakcí na Osoblažce bude indiánská vesnice u Bohušova, kde bude mít historický vláček zastávku přímo u obřího týpí z Kanady, které má kapacitu na sedmdesát lidí.
Fidel Kuba
Bruntálský a Krnovský Deník - REGION,
Ze dne 19.května 2009
Zveřejněno 19.05.2009 v 10:53 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
VYHLEDÁVÁNÍ
  Vyhledávací centrum
Rejstřík ČR
Databanka akcí
 
DŮLEŽITÉ ODKAZY
  MMR ČR
MZE ČR
MŽP ČR
Czechtourism
ATIC
ATUR ČR
Regionální informační systém
ČARA
Spolek pro obnovu venkova
Fórum obnovy venkova
Státní správa
 
SLUŽBY PRO TURISTY
  Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
Bankovní služby
Turistický produkt
 
DATABANKA AKCÍ
  Akce pro děti
Kino, divadlo, výstavy
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Kalendář kongresů, konferencí
Kalendář veletrhů a výstav
 
FOLKLOR A TRADICE
  Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
 
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
  Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
 
REGIONÁLNÍ ROZVOJ
  Regiony a sdružení
Investiční příležitosti
Průmyslové zóny
Nemovitosti na prodej
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba