PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKYASOCIACE TURISTICKÝCH REGIONŮ ČESKÉ REPUBLIKYCZECH TOURISM TURISTICKÉ REGIONY TR 14  SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO TR 13  STŘEDNÍ MORAVA TR 12  JIŽNÍ MORAVA TR 11  VYSOČINA TR 10  VÝCHODNÍ ČECHY TR 09  ČESKÝ RÁJ TR 15  KRKONOŠE TR 08  ČESKÝ SEVER TR 07  SEVEROZÁPADNÍ ČECHY TR 06  ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ TR 05  PLZEŇSKO TR 04  ŠUMAVA TR 03  JIŽNÍ ČECHY TR 02  STŘEDNÍ ČECHY TR 01  PRAHA PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY
Fulltext
Neděle 3.29.2025
  IC VENKOVSKÝCH REGIONŮ  
  Informační centrum
Cíle projektu
Partneři projektu
Aktivity projektu
Územní působnost projektu
Kalendář akcí
Aktuality a zprávy
Fotogalerie
 
  VENKOVSKÁ TURISTIKA  
  Co je venkovská turistika
Co je agroturistika
Nejčastěji kladené dotazy
Ptejte se, odpovíme Vám
 
  ČESKÁ REPUBLIKA  
  Základní informace o ČR
Města a obce
Kraje ČR
Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR
Pohádkové regiony
Osobnosti a rodáci
 
  TURISTIKA A VOLNÝ ČAS  
  Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Lyžařské oblasti
Vinařská turistika
Kongresová turistika
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
 
  PŘÍRODA A JEJÍ OCHRANA  
  Biosférická rezervace UNESCO
Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
 
  LÁZEŇSTVÍ  
  Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Lázeňská procedura
Přírodní léčivé zdroje
 
  KULTURA, ZÁBAVA, SPORT  
  Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Aktivní dovolená
 
  PAMÁTKY A ZAJÍMAVOSTI  
  Památky UNESCO
Památkové rezervace
Památkové zóny
Památky a architektura
Cirkevní památky
Hrady, zámky a tvrze
 
  UBYTOVÁNÍ A STRAVOVÁNÍ  
  Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
 

Kostel svatého Václava v Hrbokově [ Kostel nebo katedrála ]

Kostel svatého Václava v Hrbokově

Venkovský kostel se složitým stavebním vývojem, dochován v podobě z let 1920-22 od arch. B. Dvořáka, připomínající zbořený empírový kostel. Významná fresková výmalba Vojmíra Vokolka s tématem „nasycení zástupů”. Urbanistická dominanta obce.

Jednolodní, orientovaná stavba s obdélnou lodí , s odsazeným, půlkruhově zakončeným presbyteriem, doplněná při západním průčelí novější věží s připojeným šnekovým schodištěm. Exteriér: Hladké okrové plochy fasád člení jen pískovcem obložený sokl, plochý bílý vlys s nevýraznou profilovanou římsou a bíle natřené špalety oken, bez šambrán. Střechy o nízkém spádu jsou kryty eternitem. K západnímu průčelí uprostřed přiléhá čtyřboká věž s polygonálním zakončením a plechovou jehlancovou střechou. Hlavní vstup do podvěží má neorománský půlkruhově zakončený portál, profilovaný oblým prutem mezi ústupky, s bosovanou šambránou. V tympanonu je prostý reliéfní kříž. Vlastní průchod je pravoúhlý, vedou k němu tři kamenné stupně. V koutě mezi jižní stranou věže a lodí je vloženo pískovcem obložené polygonální schodiště. Interiér: Obdélná plochostropá loď osvětlená z obou stran jedním rozměrným půlkruhovým trojdílným oknem, má velmi strohé provedení bez plastického členění, strop bez fabionu. Okna mají subtilní kovové rámy se středním otevíravým křídlem s čirým zasklením. Zděná kruchta na třech nestejných obloucích arkády na hranolových sloupech má plný zděný parapet. Půlkruhový vítězný oblouk, profilovaný na hraně jen oblým prutem mezi ústupky, otevírá pohled do obdélného presbyteria s plochou křížovou klenbou, které je osvětleno z bočních stran vždy jedním půlkruhově zakončeným oknem. Závěrovou stěnu presbyteria člení jako pendant vítězného oblouku mělká široká půlkruhová nika, v níž je umístěn hlavní oltář. Po jeho stranách vedou dva průchody zakryté draperií do klenuté apsidy , sloužící jako sakristie. Vstupní předsíň na západní straně je klenuta segmentově, do kostela z ní vedou dvoukřídlé výplňové dveře s neoslohovým kováním z přestavby na konci 19. století. Ve věži je zavěšen zcela zkorodovaný nehodnotný zvonek, původní zvony byly přemístěny údajně do Vápenného Podola. Kleštinový krov, úprava štítu i topinková dlažba odpovídají období konce 19. – poč. 20. století. Jednoduché až strohé provedení interiéru zcela ovládá originální výmalba, již provedl v letech 1958 – 1962 Vojmír Vokolek na pozvání tehdejšího faráře J. Moštěka.Stručný popis freskové výzdoby: Vítězný oblouk lemuje úzký nápis – jakési motto: „Ty dovedeš otevřít ruku svoji a laskavě nasytit všecko co žije“ ; ve vrcholu je krvácející beránek jako symbol Kristovy oběti, po stranách od stropu dvě žehnající ruce. Po levé straně vítězného oblouku je na stěně výjev „sbírání many“, vpravo výjev z Exodu: „otevření pramene“. Na severní straně kostela je zobrazeno téma „zázračné nasycení“, po levé straně je zachyceno poutní místo Lurdy. Na jižní stěně jsou jako součást scény zobrazeni členové rodiny V. Vokolka, jeho samotného i faráře Moštěka. Na zděné poprsni kruchty je vyobrazena „svatba v Káni Galilejské se zdejšími vesničany; na kůru jsou vyobrazena čtyři roční období. Na severní a jižní straně presbytáře jsou scény ze Starého a Nového zákona, „lámání chleba“ a „setkání se Samaritánkou u studny“. Sakristii zdobí postavy ze Starého a Nového zákona, světci a andělé, je zde Adam s Evou a synem Ábelem a had s useknutou hlavou jako symbol prvotního hříchu, který potírá Archanděl Michael, také Abrahám a Izák, Isaiáš a Jákob a na centrální stěně strom života a pod ním rodina Ježíše Krista. Dále jsou zde i sv. Václav jako český patron, sv. Petr , sv. Štěpán a další; v poslední části fresky jsou hudoucí andělé. Freska v rozšíření kůru ve věži znázorňuje téma „posledního soudu“ ( Archanděl Michael s váhami, Archanděl Gabriel a na jedné straně hříšníci , na druhé duše v očistci). Výjevy jsou obvykle doprovázeny doplňujícími a vysvětlujícími texty (citáty) a postavy světců jsou označeny jmény ve svatozářích. Fresky jsou velmi dobře řemeslně zvládnuté, jasné linie kresby, lehkost, jemné barevné vrstvy odpovídají zvolené technice. Postavy světců jsou pojednány tradičně, avšak ostatní lidé jako současníci autora, portrétním způsobem.

Novostavba kostela z l.1920-22 pojatá jako rekonstrukce dochovaného zbořeného empírového kostela v přestavbě F. Schmoranze v 2.pol.19. století (kvalitní stavba, která je významná pohledová a urbanistická dominanta obce). Významná fresková výmalba s tématem „nasycení zástupů” jednoho z lidsky i umělecky nejsvébytnějších českých umělců 20. století - Vojmíra Vokolka - 1. sakrální prostor, který umělec vyzdobil. Malby, zdůrazňující význam evangelia v současném životě, pokrývají všechny části interiéru stavby kromě stropů a názorně, na způsob Bible chudých, líčí klasické biblické výjevy a motivy na dané téma. Do scény je vtažena samotná architektura i součásti vybavení, ale také přímo hrbokovští obyvatelé a malířova rodina i farář, kteří jsou na freskách zachyceni v kontextu s biblickými postavami a světci, což mělo zdůraznit stálou přítomnost boha mezi lidmi.

UMÍSTĚNÍ

ukázat na mapě

Další objekty v okruhu do

AKTUALIZACE: Šormová Helena (INFOSYSTEM s.r.o.) org. 127, 12.01.2022 v 22:42 hodin
Copyright 1998-2025 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
VYHLEDÁVÁNÍ
  Vyhledávací centrum
Rejstřík ČR
Databanka akcí
 
DŮLEŽITÉ ODKAZY
  MMR ČR
MZE ČR
MŽP ČR
Czechtourism
ATIC
ATUR ČR
Regionální informační systém
ČARA
Spolek pro obnovu venkova
Fórum obnovy venkova
Státní správa
 
SLUŽBY PRO TURISTY
  Informační centra
Průvodcovské služby
Tlumočníci a překladatelé
Bankovní služby
Turistický produkt
 
DATABANKA AKCÍ
  Akce pro děti
Kino, divadlo, výstavy
Folklorní akce a festivaly
Turistické akce
Kalendář kongresů, konferencí
Kalendář veletrhů a výstav
 
FOLKLOR A TRADICE
  Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
 
KLUB ČESKYCH TURISTŮ
  Krajská oblast KČT
Odbor KČT
Turistické odznaky a známky
 
REGIONÁLNÍ ROZVOJ
  Regiony a sdružení
Investiční příležitosti
Průmyslové zóny
Nemovitosti na prodej
Průmyslová výroba
Potravinářská výroba